Jäsenkirje 3/2020

26.10.2020

Yhteystietojen päivittäminen takaa sujuvan tiedonsaannin

Kirjepostin määrä vähenee koko ajan, ja myös yhdistyksemme tiedottamisessa nopein, tehokkain ja edullisin tapa on sähköposti. Korona-aikana tapahtumien järjestämiseen saattaa tulla muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla, ja näistä tieto kulkee nopeimmin sähköisiä kanavia pitkin. Tällä hetkellä sähköpostiosoite ja puhelinnumero puuttuvat noin 150 jäseneltä, joten käythän nettisivuillamme varmistamassa, ettet sinä ole yksi heistä! Tiedot voi päivittää puheenjohtaja Arjalle myös sähköpostilla tai puhelimitse (yhteystiedot alla).

Valtakunnallinen kattojärjestömme Lihastautiliitto uudistaa viestintäänsä syksyn ja alkutalven aikana. Uudistuksen tarkoituksena on viestiä henkilöjäsenille entistä enemmän ja useammin ajankohtaisista ja tärkeistä asioista.

Lihastautiyhdistysten jäsenille jatkossa lähetettävä Jäsentiedote lähetetään automaattisesti kaikille sellaisille varsinaisille ja kannatusjäsenille, joiden sähköpostiosoite on jäsenrekisterissä. Myös liiton tiedotuksen kannalta on siis oleellista, että yhteystietosi ovat ajantasaiset.

Syyskokous Härmän kuntokeskuksessa

La 21.11. järjestetään yhdistyksen syyskokous Härmän kuntokeskuksessa.

Päivä aloitetaan noutopöytäruokailulla kello 11. Syömisen jälkeen noin klo 12.30 alkaen pidetään sääntömääräinen syyskokous, jossa käsitellään myös koronan vuoksi peruuntuneen kevätkokouksen esityslistalla olleet asiat.

Kokouksen jälkeen on luvassa pikkujoulutunnelmaa ja musiikkia, kun esiintymään saapuu kansanmusiikkiyhtye PYK (Pelimannit yli kuntarajojen). He esittävät sekä jouluisia lauluja että kaikille tuttua kansanmusiikkia. Yhteisen ohjelman jälkeen on mahdollisuus mennä kylpylään.

Tällä kertaa kokouspäivässä ei ole omavastuuta. Ilmoittautumiset ja tiedot allergioista ja ruokavaliorajoituksista Arjalle pe 13.11. mennessä.

Joulunalusglögit Lihastautiliiton toiminnanjohtajaan tutustuen

Lihastautiliitto ry:n toiminnanjohtaja Sari Kuosmanen tulee tapaamaan lihastautia sairastavia sekä heidän läheisiään ja avustajiaan Vaasaan maanantaina 16.11. klo 16.00–18.00. Paikkana on Järjestökeskuksen kokoustila Vartti osoitteessa Korsholmanpuistikko 44, 2. kerros. Glögin ja kahvittelun lomassa Sari kertoo ajatuksistaan liiton toiminnasta sekä ottaa vastaan terveisiä ja ajatuksia.

Tule sinulle sopivana hetkenä piipahtamaan yhteiseen glögihetkeen – joko viideksi minuutiksi tai tunniksi – oman aikataulusi mukaan. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita.

Ohjelma:

⁕ klo 16.00–16.15 Tervetuloa! Järjestösuunnittelija Marjo

⁕ klo 16.15–16.30 Sari esittäytyy yhteisesti kaikille

⁕ klo 16.30–18.00 Toiminnanjohtaja ja järjestösuunnittelija ovat tavattavissa paikan päällä ja glögipannu on kuumana.

Tarjoilun vuoksi ilmoittautumiset to 12.11. mennessä Marjolle.

Lihastautiliiton järjestämää toimintaa

Ikäihmisten iltaluuri päivystää jälleen

Lihastautiliiton keväällä aloittanut Ikäihmisten iltaluuri -palvelu jatkaa toimintaansa myös nyt syksyllä. Iltaluuriin voit soittaa ja kertoa kuulumisistasi tai kysyä mieltä askarruttavista asioista. Seuraavat päivystykset ovat ke 11.11. ja ke 9.12. klo 17.00–19.00.

Iltaluuri vastaa numerossa 050 591 4244, ja linjan toisessa päässä juttukumppanina on Lihastautiliiton senioritoiminnasta vastaava järjestösuunnittelija Raija Similä. Puhelun hinta on normaali puhelinmaksu ilman palvelumaksuja.

Lihastautiliiton fysioterapeutit ovat aloittaneet etäkuntoutusvastaanotot

Lihastautiliiton fysioterapiatoiminta on ainoana Suomessa kerännyt kokemustietoa juuri lihassairauksiin liittyvästä fysioterapiasta yli 30 vuoden ajan.

Lihassairauksiin erikoistuneet Lihastautiliiton fysioterapeutit ovat aloittaneet etäkuntoutusvastaanotot. Uuden toiminnan avulla myös maantieteellisesti kaukana asuvat lihassairautta sairastavat voivat päästä lihassairauksiin ja hengitysfysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle.

Etäkuntoutuksen avulla asiakas pääsee reaaliaikaisesti tapaamaan fysioterapeutin ja saa yksilöllisiä ohjeita ja harjoituksia fyysisen toimintakyvyn tukemiseen.

Vastaanottoa varten tarvitaan tietokone, nettiyhteys sekä sähköpostiosoite. Nettiyhteyden tulee olla riittävä videokuvan ja äänen jakamiseen. Fysioterapeutit neuvovat vastaanoton käytännöistä ajanvarauksen yhteydessä.

Vastaanotto voi olla kertaluonteinen tai jatkuva terapia asiakkaan tarpeen ja toiveiden mukaisesti. Ajanvaraus tehdään puhelimitse numeroon 044 736 1030 arkisin klo 9–15 tai sähköpostitse osoitteeseen fysioterapia@lihastautiliitto.fi.

60 minuuttia kestävän fysioterapiavastaanoton hinta on 56 € ja fysioterapeutin kirjallisen palautteen hinta 26 €.

Etäkuntoutusvastaanotto on ensisijaisesti itse maksettavasti tapahtuvaa. Mikäli asiakas saa etäkuntoutusvastaanotolle tarkoitetun maksusitoumuksen, vastaanotto on mahdollista toteuttaa myös maksusitoumusperusteisesti. Maksu tapahtuu laskutuksella. Erillisiä laskutuslisiä ei peritä.

YHDISTYKSEN YHTEYSTIEDOT

• Puheenjohtaja Arja Jylhä-Ketola, 040 579 4165, arja.jylha-ketola(a)wippies.com

• Sihteeri ja tiedottaja Elina Levijoki, 040 517 7243, elinalevijoki(a)gmail.com

Carita Ahlvik-Fors, Pietarsaaren seudun lihastautikerho, 050 535 5428,